A szeretet és hűség koronája

2015. december 30. 01:18 - Glaesser

IV. Károly király koronázásának neológ izraelita sajtóolvasatai

A Magyar Királyság utolsó, modern eszközökkel is dokumentált, a sajtó révén számos véleményformáló csoport által értelmezett, művészi alkotások és könnyen sokszorosítható populáris emléktárgyak által megörökített koronázása a Nagy Háború társadalmi valóságába illeszkedett.

img507.jpg

A nemzeti ünnepkultúra formálódásában a nemzeti nagyok jubileumai mellett Magyarországon is jelen volt a koronázásnak, az uralkodó születésnapjának, évfordulóinak megünneplése, és az uralkodóház tagjaihoz kötődő fontosabb eseményekről történő megemlékezés. Ezek lebonyolítására felekezeti keretek között, istentiszteletek tartásával került sor. A vallási szövegek a társadalom kortárs struktúráját jelenítették meg, amelyben az uralkodó a társadalom fennálló rendjét képviselte. A 20. század elejére a Habsburg Monarchia már nemcsak egy dinasztikus közösség, hanem egy sokirányú gazdasági, társadalmi és kulturális kötődésrendszer lett.

nyito.jpg

Az izraelita felekezet Magyarországon hogyan adaptált és értelmezett egy olyan – államiságot jelképező – rítust, amely római katolikus felekezeti keretek között, koronázási mise részeként valósult meg? Milyen visszhangra talált a felekezeti keretek között megvalósuló lojalitás és hódolat a zsinagóga falai között?

zita_karoly-jav.jpg

kirpar-hatoldal-kicsiblog.jpg

A koronázás neológ sajtóanyaga erre bőséges forrásanyagot hoz. A koronázásra készülő híradások után négy hónappal későbbi, Pészách utáni lapszámokban is külön rovatban számolt be az Egyenlőség a vidéki neológ és orthodox hitközségek koronázási istentiszteleteiről.

koronazasi_19161222-blog.jpg

Magyar Orthodox Izraelita Levéltár és Könyvtár 

 

jelveny.jpg

A koronás fő tisztelete a judaizmus vallási hagyományaiból eredt, ugyanakkor a koronázás értelmezései az új izraelita irányzati intézményrendszernek a modern polgári állam kereteivel egyidejű kiépülésére is utaltak. Kiss Arnold, budai neológ rabbi koronázást követő lapszámban közölt cikkében IV. Károly alakját és magát a szertartást – az események közötti lényegi azonosságot kereső zsidó időszemléletet követve a szentírási időkkel állította párhuzamba.

00kor.jpg

iv_karoly-chaszidok.jpg

03kor.jpg

IV. Károly alakjához a koronázás cikkeiben és a későbbi olvasatokban is a jogegyenlőség kiteljesítőjének, a felekezeti béke őrzőjének szerepe társult. Mindez a király újszerű világszemléletéből, személyes meggyőződéséből fakadt.

kor09.jpg

ivkaroly-javkicsi-blog.jpg

Az Egyenlőség publicistái egyértelmű különbséget tettek a vallási hagyomány okán megadandó tisztelet és hódolat – amelyre példaként Mátyás király és Ferenc József koronázási szertartását idézik – valamint az állampolgári és felekezeti egyenjogúsítás alapjain álló koronázási részvétel között. Az 1916. év végén tartott koronázást a magyar zsidók a nemzet részeként élik meg, s tartják fontosnak, a publicista neológ rabbik olvasatában.

kor11b.jpg

Kiss Arnold budai rabbi értelmezésében az a korona, amely a judaizmus Szentírást értelmező hagyománya szerint nem kellett a fáraónak Mózes és Áron küldöttségétől, IV. Károly fejét fogja ékesíteni az Örökkévaló előtt.

05kor.jpg

ivkaroly-esku-kicsiblog.jpg

 A budai neológ rabbi a szentírási szöveget vonatkoztatta a megkoronázott uralkodóra.

07kor.jpg

 A koronázási szertartás okán a – közösségi mérsékelt vallásreform szolgálatába állított bibliakritikát és historizmust képviselő – Wissenschaft des Judentums művelői is közzé tettek írásokat a koronázás zsidó szentírásai alapjaira vonatkozóan.

kor14.jpg

karolykiraly-kardvagas-blogkicsi.jpg

A vidéki neológ rabbik megjegyzései a jelen koronázását kötötték össze a megalapozó emlékezet párhuzamaival. A katolikus rendi szertartást ezek helyezték a modernizálódó állam zsidó állampolgárainak vallási keretei közé. Guttmann Mihály, a Rabbiképző Intézet tanára koronázási imát is írt, amelyet a lap egész oldalon közölt.

kor16.jpg

A vallási hagyományokon nyugvó, a modern állam polgári egyenjogúságának keretében átértelmezett, a racionális történeti érdeklődés által bensővé tett koronázás izraelita felekezetiesítése a neológ és orthodox hitközségek hálózatát képviselő központi irodák egyházi és állami szertartásokon való részvétele által és a hitközségi keretek között megtartott koronázási istentiszteletek formájában valósult meg.

 

kor17_1.jpg

ivkaroly-eskuter-kicsiblog.jpg

Az Egyenlőség Channuka utólagos hírei között kezdőden Pészách utánig hozta a koronázás országos és helyi vonatkozásait, valamint a király zsidóságot érintő szimbolikus gesztusait. A nemzettel való közös harc „magyar makkabeusok” allegóriájában megnyilvánuló jelképével párhuzamosan futottak a király iránti hűség kinyilvánításai.

kor19kicsi.jpg

zaro.jpg

IV. Károly alakja – zsidóság irányában tett szimbolikus kijelentéseinek folyamatos felmutatásával – így egy történelmi fejlődés ívét jelenítette meg, melyben a zsidóság polgárjogot nyert, a nemzet részévé vált. Ez a történelmi ív már Löw Lipót 1848-49-es beszédeiben a történelemben újból megnyilatkozó, a zsidóság sorsába beavatkozó Örökkévaló alakjához kötődött.

kor12.jpg

 

kalocsaiforabbilanya.png

A kalocsai főrabbi lányának belépője  koronázási ünnepélyre (Forrás: Pesti Sólet)

baschaszines-kicsi.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kotodesek.blog.hu/api/trackback/id/tr888211250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása